Kildehøjen | Metode og menneskesyn
15568
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15568,page-child,parent-pageid-15536,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

Metode og menneskesyn

Vi arbejder på Kildehøjen med et integrativt syn på intervention, der trækker på tilknytningsteori, neuroaffektiv udviklingspsykologi (neuropsykologi) og systemteori. Desuden arbejder vi målrettet imod en ‘re-positionering ‘ af forældrene hvor det er relevant (socialkonstruktionisme), og altså henimod at forældrene bliver aktive deltager i deres forløb frem for passive ‘modtagere’ og dermed får handlingsagentur over og drager ansvar for egen situation.

På Kildehøjen har vi under opholdet, simplificeret, to sideløbende opgaver;

1. At udvikle på familiens situation og kompetencer
2. At afklare familiens situation og kompetencer Alt imens børnenes trivsel og udvikling sikres.

Se desuden takstark: Skriv til info@kildehoejen.dk for takstark.

Andre metoder, der anvendes i samarbejde med børn og familier

  •  Der udarbejdes, sammen med forældrene, et systematiseret overblik over familien og dens netværk gennem udarbejdelse af familieportrætter.
  • Forældreevne beskrives og arbejdes med bl.a. udfra Kari Killens 7 forældrekompetencer.
  • Særlig udspecificeret samspilsanalyse med fokus på barnets bidrag til relationen, forældrens bidrag til relationen, samt samspillet mellem dem.
  • Marte meo/videoobservation

Vi har en Marte Meo terapeut ansat som udover at være i babyhuset også laver videoobservationsforløb med familierne. Metoden er tilpasset Kildehøjen og det øvrige undervisningsforløb, men tager udgangspunkt i en positiv, ressourceorienteret tilgang til familien.

Under hele forløbet arbejdes med arbejdspunkter , dvs familien arbejder ikke med ‘alt’ samtidig, altså ikke alle bekymringspunker, men arbejder med overskuelige punkter som der er ekstra opmærksomhed på og vejledning/undervisning og beskrivelser af i en periode.

  • Trivsels- og udviklingsbeskrivelser af børnene (fra 3 måneder).